Hong Kong wereldstad - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Fred Sanders - WaarBenJij.nu Hong Kong wereldstad - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Fred Sanders - WaarBenJij.nu

Hong Kong wereldstad

Door: Fred Sanders

Blijf op de hoogte en volg Fred

04 Juni 2017 | Hong Kong, Hongkong

Honk Kong overweldigend skyscrapers aan de baai, krioelende miljoenen mensen, en overal geuren en eten en kletsen de mensen. De taal is niet te begrijpen meer keelklanken dan woorden en toch zit er ook muziek in, in Hong Kong zit zeker muziek. Aan de kade bij het oude commandanteur gebouwd speelt een band, het zijn Hong Kong Chinezen maar ze spelen Rolling Stones en John Lennon. Savonds in het Hardrock café op Hong Kong Island spleet een jazzy band met een geweldige lead zangeres, liederen van de Beatles. Iedereen zingt en neuriëd mee. Daar staan en lopen ze in Italiaans kostuum, stropdas om, net iets te netjes maar oh zo Europees. Hoezo het Chinese gevaar. Ze komen met hun geld hoor je dan in Nederland. Tegen de tijd dat ze hier in Europa zijn, zijn ze meet Europeaan geworden dan wij ooit zijn geweest. Dat is het beeld dat ik hier in Hong Kong krijg. Overal reclame van Europese merken Dior Mark&Spensers. Het eten glimlacht je Amerikaans tegemoet McDonald's, KFC en Subway ze zijn overal. Op werkbezoek bij het WSBE17 congres over duurzame steden koos ik er echter voor mer Airbnb op de wal in Kowloon bij Chinezen thuis te wonen. Daar is minder schreeuwende reclame. Daar is de Night City Market die om 17.00 open gaat tot ver in de nacht. Overal fruit, t-shirts en hoesjes voor me mobiel. Honderden kramer 5 om lang. Af en toe een slager en soms speelgoed. Groente en fruit zijn blijkbaar net zo belangrijk als iPad hoezen. Snachts pm een uur of drie zijn de kramen weg of gesloten dan komen de trucks. Stel je eens voor hoeveel eten er nodig is om 7 miljoen mensen te voeden. Al dat eten wordt snachts binnen gereden. Overal vrachtwagens en busjes het is een enorm laden en lossen. Maar dan kan je ook naar de dimsum restaurants. Overal zie je dimsum restaurant. Je kan er ontbijten, dineren en eigenlijk is er geen verschil. Je bestelt meerdere gerechten van super tot loempias. Thee en water worden in de prijs onbeperkt geleverd. En ben ne met een paar dan kan je gewoon overal van snoepen en alles proberen. Ik ben alleen dat is anders. Dan heb je aan twee gerechten genoeg. Op een avond neem ik zo kippenpootjes. Ik verheug me er echt op. Dan krijg ik een bordje met echte pootjes, vijf vingers aan een steeltje. Chinezen eten echt alles. Het is overigens best lekker en smaakt zeker naar kip, het is we, erg vet dat wel. Uren dwaas, ik door de stad, sochtends Tai Chi met de ouderen, wierook branden in de vele tempels en luisteren en kijken naar mensen. Zelf hebben ze daar geen tijd voor. De hele dag waar ze ook zijn kijken ze op hun mobiel, chatten of praten, kijken film of doen spelletjes. Ook daarin zijn ze als wij Westerlingen. Ze zien er wat anders uit maar de langer ik in Hong Kong ben de meer ik me net zie waar we erg aan verband zijn, of zij aan ons vooral dat denk ik. Hong Kong is een wereldstad en een wereld van een stad. Super dat ik daar mocht zijn :)

Tags: #hongkong

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Heel wat afgereisd door de jaren heen, Al op m'n 21naar de USA eastcoast; en nu ook als zestiger naar Rusland, China en Japan. Europa heb ik nooit overgeslagen, hoeken en gaten en vooral toppers en toppen bezocht. Een droom werd ingevuld: tussen m'n 40ste en 50ste meerdere toppen van de Alpen boven de 3.000 meter beklommen en recent Mt. Fuji in Japan 3.700 m. Ook zomaar naar Afrika Tanzania en toch blijven er nog wensen over. Mooi om daarvan hier verslag te kunnen doen; al schrijvend beleef ik m'n reizen als het ware opnieuw :)

Actief sinds 19 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1568
Totaal aantal bezoekers 33492

Voorgaande reizen:

01 Juli 1996 - 30 Juli 2019

Alpentoppen beklimmen

03 Oktober 2012 - 20 Oktober 2012

Tanzania okt. 2012

01 Juli 1977 - 30 Augustus 2006

New York

01 Januari 2003 - 30 November -0001

naar steden reizen!

Landen bezocht: